Ellen sitter!

I slutet av förra veckan och under helgen har Ellen lärt sig sitta ordentligt. Så nu sitter hon, superstadigt, både i knät, i soffan och på golvet. Stora tjejen!!

Nu vill jag att hon ska lära sig ta sig från sittande till mage och upp igen på egen hand så man vågar släppa henne lite. Nu sitter man på pass varje gång hon sitter upp för att hon inte ska rasa omkull och slå näsan i golvet..

Vi har dessutom varit på 6,5 månads koll och stora fröken väger nu närmare 7kg (6950g) och är 65,7cm lång. Växer så det knakar. Maten hon äter gör gott! (Hon är fortfarande längre än vad Neija var vid den här tiden - hon har legat före henne på längden sedan dag 1, men vikten är såklart inte jämförbar eftersom Ellen ammats större delen av sitt liv medan Neija fick flaska från 6v ålder).

Hon ammar nu nästan aldrig längre. Äter gröt till frukost, burkmat (eller vår mat) till lunch, frukt eller puré till mellis, eventuellt amning på eftermiddagen (de få tillfällen som hon själv visar intresse), burkmat (eller vår mat) till middag och sen gröt eller en flaska ersättning innan läggdags. På natten vaknar hon fortfarande och vill ha närhet mest tror jag, men oftast får hon syn på tuttarna då så då vill hon gärna ha en slurk.
Men det går absolut åt rätt håll och jag tror nog att vi nu (efter att den här tentan äntligen är skriven) ska börja fasa ut nattamningen helt. När den är över så kan vi sen satsa på att få henne att sova hela nätterna och sen försvinner väl även amningen på dagtid i samband med att jag går ut på praktik i slutet på mars.

Känns skönt att det har gått så bra, och så fort, att byta ut amningen mot mat istället. Och nog är det en matglad unge iaf! 😄

Fest, bröllopsdagsfirande och choklad&ölprovning

På alla hjärtans dag firade vi ju lite smått här hemma med trerätters och bubbel. Neija åkte till mormor och var där hela helgen sen.

På lördagen var vi iväg på 30årsfest/inflyttningsfest hos Therese och Rickard. Ellen fick vara hos min bror och hans fru och det hade gått utmärkt. När folket drog ner på stan åkte vi hem och sov gott.

På söndagen så tog vi det bara lugnt och inväntade Neija. Sen var det en fullspäckad vecka i skolan och förra helgen var tjejerna iväg igen.

Så på fredagen ordnade vi fredagsmys för Neija, med nya Disneyfilmen (Frost) via datorn och popcorn. (Sedan dess är Frost det bästa hon vet!)

Vi fick choklad&ölprovning (inklusive barnvakt lördag-söndag) i julklapp av Fredriks syster och den skulle vara i söndags, så vi slog på stort och bokade hotell natten till söndag. Bokade på hotell gillet (där vi spenderade bröllopsnatten för tre år sedan).

Vi åkte ut till Fredriks föräldrar, lämnade av kidsen (första natten Ellen sov borta) och sen åkte vi hem, packade lite grejer och tog sen bussen till stan. Checkade in och började vistelsen med ett bad tillsammans. Öppnade en flaska bubbel och låg kvar i två och en halv timme innan vi gick upp, piffade lite och gick iväg och käkade pizza. Efter maten gick vi tillbaka till hotellet och såg melodifestivalen.

När den var slut degade vi en stund i sängen innan vi gav oss ut på stan, hade vipbiljetter till flustret (ingick i hotellpaketet vi köpt) men bestämde oss för en "pubrunda" istället. Började på terassen, hamnade sen på pitchers och avslutade kvällen på plock. Efter nattamat på McDonalds så gick vi tillbaka till hotellet igen och sov.

Vaknade tidigt, åt hotellfrukost och degade sen på hotellrummet resten av dagen innan det var dags att checka ut vid 13. Gick en snabb runda på stan innan vi gick upp till Interpool och tog ett bord, och varsin öl, för att se OS-finalen i hockey.

Vi förlorade ju (eller vann silver!) men det gjorde inte så mycket. Vi gick vidare till nästa hotell (hotell Uppsala) som hade provningen. Mycket intressant och spännande smaker. När den var över längtade vi hem, och efter tjejerna.

De kom hem strax efter åtta och sen var allt som vanligt igen.

Helgen var supermysig och en liten nytändning i förhållandet - sånt behövs ibland.

Den här veckan har som sagt bestått av plugg, plugg och åter plugg.

I onsdags firade vi treårig bröllopsdag och då kom Fredrik hem med de här fina blommorna.

Tentan skriven!

Här inne ekar det minsann!
Men tiden har verkligen inte räckt till den senaste tiden. Känns som att dagarna flutit i varandra och jag vet knappt vilken dag det är.

Men idag skrev jag helvetestentan som jag har pluggat som ett djur till senaste veckan. Tyvärr så tror jag att jag sumpade den ändå.. Men det visar sig om en månad ungefär. Tills dess får jag ta nya tag och satsa på nästa kurs - som startar på måndag - vilket innebär att jag har en hel pluggfri helg! Awsome!

Vet ju inte vilka ni är som läser, eller om ni är intresserade, men för min egen del (det är ju mest därför jag har bloggen) så tänkte jag knåpa ihop några inlägg om vad som har hänt den senaste tiden så att jag kan komma ihåg sen.